Geen vader, maar wel iemand die mij weggeeft

Het is 30 december als er een grote eet afspraak met de familie op de planning staat. Een goede mogelijkheid om mijn oom te interviewen. Dat is wat ik wil. Mijn oom interviewen en hem vragen hoe hij het vindt dat ik hem als vaderfiguur zie. Theo is 53 jaar en samen met Martha. Zij zijn ouders van de twintig jarige Tom.

Het is net kerstmis geweest en oudjaar komt eraan. De sfeer is goed en iedereen is ontspannen. Ondanks alles ben ik best gespannen. Mijn oom is geen prater en over persoonlijke dingen hebben we het zelden. Mijn moeder vraagt mij of het niet slim is als ik even apart ga zitten met mijn oom voordat we gaan eten. Natuurlijk, dan heb ik het maar gehad, maar ik ben er nog niet klaar voor. Ook na de eerste gang van ons vier-gangen diner verzin ik een excuus om nog niet te hoeven interviewen. “Het gaat vast snel voordat de volgende gang komt en heb je een pen? Dan kan ik nog even iets opschrijven.”
De volgende gang komt pas een half uur later en ik heb niets meer opgeschreven. Dan vraagt mijn oom of wij nog even moeten kletsen. Geen weg meer terug. “Laten we even in het kantoortje gaan zitten, daar is het rustig.” 

Na nogmaals kort verteld te hebben wat precies de bedoeling is, is het tijd voor de eerste vraag. De mening van Theo over KID in het algemeen. Hij vindt dit ‘een prima iets’. In het geval van mijn moeder twijfelde hij. “Je moeder stond toen niet zo sterk in haar schoenen, maar ik keurde het niet af. Als vrouwen dit graag willen, prima.” Ik merk dat mijn oom licht terughoudend is. Het lijkt alsof hij zijn antwoorden voorzichtig formuleert. Ik vraag hem wat hij ervan vond toen ik als baby al vaak bij hun over de vloer kwam. Met een kleine twinkeling in zijn ogen zegt hij tot tweemaal aan toe dat hij dit ‘hartstikke leuk’ vond. Omdat ik vroeger zo vaak bij mijn oom, tante en neef was, zijn zij een soort van tweede gezin voor mij geworden. Dit met als gevolg dat mijn oom voor mij een zeker vaderfiguur is. Theo heeft nooit het gevoel gehad dat hij dit ook echt moest zijn voor mij. “Ik kan me wel voorstellen dat jij dit had. Toen je kleiner was merkte ik dat ook wel aan je. Dan kwam je lekker bij me zitten en dat soort dingen.” Theo heeft daar niet bewust als vader op gereageerd. Volgens hem gaat zoiets automatisch, omdat ik er vaak was en hem zelf vaak op zocht.

Mijn moeder heeft mij verteld dat ik mijn oom vroeger ‘papa Theo’ noemde. Zelf kan ik mij dit niet meer herinneren, maar ik kan het me wel goed voorstellen. Theo beaamt dit. Opvallend genoeg zegt hij eerst dat hij zich niet kan herinneren wat hij hiervan vond. Na even nadenken en een slokje van zijn witte wijn zegt hij te weten dat hij het niet raar vond. “En of ik het speciaal vond? Weet ik ook niet meer eigenlijk. Zou zomaar kunnen hoor. Eigenlijk wel grappig. Ja, ik denk dat ik het wel leuk vond. Eigenlijk vond ik het wel een eer. Dat denk ik.”
Waarom Theo niet gelijk zegt wat hij ervan vond weet ik niet, maar dat hij uiteindelijk zegt dat hij het een eer vond, doet me goed. Ik durfde niet teveel te verwachten, maar dat uiteindelijk blijkt dat ik op een andere manier speciaal ben dan ‘gewoon’ een nichtje is een fijne gedachte.

Om de cirkel rond te maken was er nog een vraag die mij bezig houdt. Een tikkeltje voorbarig, maar je kunt het maar geregeld hebben. Als klein meisje ben ik nooit in een zwart gat gevallen op bijvoorbeeld Vaderdag. Ik had altijd wel iemand om een presentje voor te knutselen en dit wisselde ik af. Waar ik mij ook nooit druk om heb gemaakt is wie mij weg zou moeten geven als ik ooit ga trouwen. Dit is Theo. Mijn ‘papa Theo’. Voordat ik mijn vraag ook maar af heb gemaakt zegt Theo vol trots: “Ja, dat zou ik wel een eer vinden. Dat zou ik zeker doen. Natuurlijk!”

Theo

One thought on “Geen vader, maar wel iemand die mij weggeeft

  1. Aan dit gesprek merk je dat het eigenlijk heel natuurlijk is gegaan. Volgens mij heb je prima in dit gezin gefunctioneerd zonder dat je moeder zich tekort gedaan voelde. Uiteindelijk was zij de opvoeder. Je bent door niemand “geclaimd”.

Geef een reactie

